Balík 10ks - Básničky pre zdravé očká (SK)

189

Kniha obsahuje 17 básničiek s aktivitami na stimuláciu zraku, ktoré prispievajú k zdravému vývoju zrakového vnímania detí. Slúžia ako prevencia, ale pomôžu aj v prípade už existujúcich zrakových problémov.

Kniha je vhodná pre deti od troch rokov. Aktivity v nej uvedené však môžu praktizovať nielen deti ale aj dospelí bez rozdielu veku.
 

Objednať


Náš zrak je dnes viac než kedykoľvek predtým vystavený obrovskej záťaži. Nedostatok slnka, málo pohybu na čerstvom vzduchu, nevhodná strava a v neposlednom rade množstvo času stráveného pred obrazovkami televízorov, počítačov či mobilov si vyberá daň v podobe rôznych zrakových problémov už u malých detí.
Aby sa zrak vyvíjal správne, oči potrebujú dostatok prirodzeného slnečného svetla a rovnako dostatok odpočinku v podobe tmy. Zdravé oči sledujú pohybujúce sa objekty, striedajú pohľady na blízko a do diaľky - jednoducho sú v neustálom pohybe.
Zraková ostrosť je len jednou časťou dobrého videnia. Ak je obraz rozmazaný, príčinou môže byť príliš dlhá očná guľa (krátkozrakosť), alebo je naopak príliš krátka (ďalekozrakosť), prípadne má nerovnomerne zakrivený povrch (astigmatizmus).
To, že vidíme ostro jedným či druhým okom, ešte neznamená, že vidíme dobre. Pretože ak oči nespolupracujú, prichádzame o veľmi dôležitú časť zrakového vnímania – trojrozmerné, priestorové videnie, t. j. svet je plochý, strácame odhad vzdialenosti, nedokážeme vnímať hĺbku, orientácia v priestore je sťažená a náročné môže byť aj čítanie, učenie sa či koncentrácia. Práve to môže byť príčinou zlých študijných výsledkov v škole.


Kniha je rozdelená do dvoch častí.

Prvá časť obsahuje básničky, ktoré opisujú konkrétne aktivity na stimuláciu zraku. Sú doplnené plnofarebnými ilustráciami, ktoré naznačujú, o čo v danej aktivite ide. Ilustrácie sú robené spôsobom, ktorý v deťoch evokuje čosi čarovné, magické, čo podporuje rozvoj ich fantázie. Pamäť a predstavivosť sú úzko spojené s tým, ako vidíme, preto je rozvíjanie predstavivosti dôležitou súčasťou prirodzeného zlepšovania zraku.

Druhá časť je určená pre rodičov/učiteľov. Obsahuje inštrukcie, ako jednotlivé aktivity vykonávať, aké pomôcky použiť, resp. ako si ich jednoducho vyrobiť.

Aktivity v knižke sú zoradené tak, aby išli od najjednoduchších po najzložitejšie. Začíname relaxačnými technikami, pokračujeme aktivitami na zlepšenie zrakovej ostrosti a pohyblivosti očí a končíme aktivitami na trénovanie spolupráce oboch očí.
 

INŠTRUKCIE PRE RODIČOV A UČITEĽOV K JEDNOTLIVÝM AKTIVITÁM 

LEKÁR SLNIEČKO (slnenie)
Zavrite oči a nastavte tvár smerom k slnku tak, aby slnečné lúče dopadali na očné viečka. Pomaly otáčajte hlavou zo strany na stranu (od jedného ramena k druhému), akoby ste hovorili „nie“. Pohyb z jednej strany na druhú môžete nahradiť pohybom zhora nadol. Alebo „kreslite“ nosom kruh, ležatú osmičku (∞), vlny, kvietok, domček, či zvieratko. Môžete si predstaviť, že na nose máte štetec alebo pierko, ktorým farbíte lupienky slnečnice. Farby si určujete sami – takže slnečnica pokojne môže mať aj modré lupienky...
Táto aktivita pôsobí relaxačne a je prospešná pri akomkoľvek zrakovom probléme. Ak sa slnenie kombinuje s aktivitou č. 2 Rozprávka v tme - už pôsobí stimulačne, t.j. zlepšuje rozlišovaciu schopnosť sietnice. V takom prípade sa odporúča robiť aktivitu č. 2 aspoň dvojnásobok času, ktorý ste venovali aktivite č. 1 (t.j. dvakrát viac tmy ako svetla).
Slnenie môžete robiť ľubovoľne dlho, ideálne aspoň po dobu 2 minút (avšak nikdy nie nasilu, ak dieťatko nechce, nenúťte ho!). Je lepšie praktizovať slnenie v krátkych časových intervaloch viackrát za deň. Najlepší čas pre slnenie je do 10:00 hodiny doobeda a po 16:00 hodine popoludní, ale krátke slnenie môžete robiť kedykoľvek počas celého dňa. Ak chcete robiť dlhšie slnenie, vyhnite sa silným letným horúčavám!
Slnenie uvoľňuje tvárové a očné svaly, zvyšuje flexibilitu dúhovkových svalov (zužovanie a rozširovanie zreničky), stimuluje čapíky – svetlocitlivé bunky na sietnici, ktoré umožňujú vnímanie farieb a ostré videnie (pre svoje fungovanie však potrebujú dostatok svetla, či už prirodzeného alebo umelého). Pri kombinácii s aktivitou č. 2 (kontrast SVETLO – TMA) zlepšuje vnímanie línií predmetov.
Pravidelné slnenie dokáže výrazne znížiť citlivosť na svetlo, takže po čase vám už slnečné okuliare chýbať nebudú. Slnečné okuliare očiam neprospievajú a pre deti sú vyslovene nevhodné. Pri silnom slnku použite radšej klobúčik alebo šiltovku. Nedostatok slnečného svetla má výrazný vplyv na vznik a rozvoj krátkozrakosti!

 

 


 

ROZPRÁVKA V TME (prikladanie dlaní)
Pohodlne sa usaďte k stolu, nohy neprekrižujte, chodidlá nechajte opreté o dlážku (alebo stolček, ak dieťatko nedočiahne na zem). Podoprite si lakte vankúšom alebo zloženou dekou. Z dlaní si vytvorte akoby „mištičky“ a preložte ich krížom cez seba tak, aby ste vytvorili priestor na nos (pre uľahčenie dýchania). Takto spojené dlane priložte na zatvorené oči. Dýchajte pomaly a zhlboka. Počas tejto aktivity môžete počúvať rozprávku, pesničky alebo zvuky okolo vás (vo vnútri miestnosti alebo vonku).
Tvorivá aktivita mysle zvyšuje účinok aktivity - využite preto pamäť a predstavivosť. Dieťatko môže napríklad opisovať svoju izbu alebo obľúbenú hračku.
Aktivitu môžete robiť ráno po prebudení, večer pred spaním, kedykoľvek počas dňa, keď pociťujete potrebu dopriať svojim očiam oddych. V procese zlepšovania zraku je vhodné robiť ju každý deň. Dĺžka tejto aktivity je individuálna. Ak ju robíte z dôvodu akútneho problému - pri napätí, bolesti, svrbení, pálení, slzení očí, pri pocite piesku v očiach a pod., robte ju dovtedy, kým nepocítite úľavu. Ak ju robíte hneď po slnení, robte ju minimálne dvojnásobok času, ktorý ste venovali slneniu (napr. ak ste robili slnenie 2 minúty, robte prikladanie dlaní aspoň 4 minúty). Praktizujte túto aktivitu počas dňa častejšie a v kratších intervaloch (napr. 2-5 minútových). Ak je to pre dieťatko príliš dlho, skúste zo začiatku vydržať aspoň počas piatich hlbokých nádychov. Postupne časový interval predlžujte.
Nikdy nerobte túto aktivitu nasilu, nerobte ju ani vtedy, ak sa nudíte, ste unavení, spôsobuje vám nervozitu, či je vám „pridlho“. Radšej prestaňte a urobte ju neskôr, keď budete v pohode. Namiesto nej môžete relaxovať len so zavretými očami.
Iné pozície vhodné pre prikladanie dlaní
• Obkročmo oproti operadlu stoličky – lakte sa opierajú o operadlo stoličky
• Opretý o stenu na zemi, v posteli – nohy sú pokrčené a lakte sa opierajú o kolená
• V ľahu, lakte sú podopreté vankúšom alebo poskladanou dekou
Prikladanie dlaní rovnako ako aktivita č. 1 (slnenie) je možné použiť pri akomkoľvek zrakovom probléme. Jej hlavným cieľom je odpočinok očí. Prináša však aj uvoľnenie tela a mysle. Ak sa kombinuje so slnením, pôsobí stimulačne. Prikladanie dlaní prináša úľavu pri napätí, bolesti, svrbení, pálení, slzení očí, pri pocite piesku v očiach a pod.

 

  1. Knižku básničiek o zdravých očkách pre deti veľmi vítam a oceňujem nielen ako rodič, ale aj ako učiteľ Batesovej metódy zlepšovania zraku. Ukryť postupy rôznych aktivít a zásad prirodzeného zlepšovania zraku do básničiek, ktoré deti milujú, bol úžasný nápad. Básničky sú doplnené atraktívnymi obrázkami a na konci nájdete detailný opis jednotlivých aktivít, cvičení, alebo lepšie povedané hier. Lebo aj to je jeden z princípov tejto metódy - hravosť, ľahkosť, zábava. Kniha Daniely Maťuchovej je preto perfektnou pomôckou najmä pre rodičov, ktorí takto môžu svojim deťom spríjemniť chvíle venované očkám a zraku a zároveň budú mať istotu, že cvičenia robia správne. Vrelo odporúčam.

    Mudr. Annamária Pavelová, očná lekárka


  2. Prichádza k nám ďalšia skvelá publikácia z pera rovnako skvelej autorky. Všestranná knižka venovaná zlepšovaniu zraku - určená deťom aj ich rodičom... Keďže zrak detí je namáhaný už od útleho detstva, čoraz viac sa stretávame s tým, že prvé problémy so zrakom začínajú už v škôlke. Ani pri nástupe do školy viaceré deti nevidia tak, ako by mali. Knižka, ktorá aktuálne prichádza na trh, ponúka pre malých aj veľkých hneď niekoľko skvelých terapeutických techník na zlepšenie zraku úplne prirodzenou cestou. Aby zaujala k spolupráci aj malého čitateľa, obsahuje veľa úžasných farebných ilustrácií plných fantázie, ktoré okamžite každého očaria! Už po prečítaní prvých veršov sme následne milo vtiahnutí do umeleckého sveta detskej poézie, ktorá nám pomáha pri jednotlivých aktivitách so zrakom - nenásilnou, hravou formou. Práve kombinácia poézie, fantastických ilustrácií a podrobného popisu k jednotlivým technikám práce so zrakom (ktorú nájdete v druhej časti publikácie) ponúka skvelé riešenie, ak chcete sebe aj svojim deťom pomôcť a zlepšiť videnie. Nám dospelým knižka navyše umožní vrátiť sa na chvíľu do detských čias, keď sme vnímali krásu a dokonalosť sveta oveľa jednoduchšie a prirodzenejšie... Veršíky v spojení s krásnymi obrázkami ihneď upútajú aj malé deti, či školákov, ktoré vďaka nim oveľa ľahšie spolupracujú a hravou formou si "cvičia" očká. Publikácia je teda ďalším skvelým pomocníkom, ktorý by nemal chýbať ani u Vás doma.

     

    Mgr. Janka Adamová


  3. Nie nadarmo sa hovorí: „Stráži si to ako oko v hlave.“ Zrak je vzácny! Je prekvapujúce, koľko ľudí v mojom okolí nemá v poriadku zrak. Mnohí majú dokonca vrodené chyby, ktoré im po celý život robia šarapatu so zrakom. Ak ide o starého človeka, poviete si: „Je to vekom.“ No ak zle vidí malé dieťa, potom dospelému až srdce stisne a kladie si otázku, ako mu pomôcť?
    Daniela Maťuchová prichádza s výnimočnou knihou primárne určenou deťom, ktoré majú zrakový problém. Tento skvost však zaiste zaujme aj deti s ostrým zrakom. Jednoduché básničky doplnené magickými ilustráciami podnecujú dieťa, aby pracovalo so svojimi očkami. Inštrukcie pre učiteľa, alebo rodiča dodávajú knihe edukačný ráz a istotu, že s dieťaťom cvičenia zvládnete aj bez pomoci odborníka. Knihu určite odporučím všetkým rodičom v mojom okolí, ktorí majú dieťa so zrakovým problémom. Myslím si, že je vhodná aj do očných ambulancii, aby sa o nej dozvedeli všetci, ktorí chcú niečo spraviť pre zrak svojich najdrahších. Vrelo odporúčam!

    Andrea Ágg, poetka, autorka básnickej zbierky Muselo to prísť, andreaagg.sk 


  4. Zaveršovať dieťaťu cvik mi príde ako veľmi originálne. Obsah knihy je praktický, dobre zapamätateľný, básne prispôsobené detskému srdcu. Dcéra sa na básne riadne chytala, hneď vedela, čo to je za cvik. Mne učarovali obrázky... sú také... iné, fantazijné... nútia k tomu, aby človek zablúdil do ríše snov. A ďakujem za súpis cvikov, fakt skvelý ťahák pre rodičov.

     

    Mgr. Lenka Dlhošová, fyzioterapeut


  5. Mala som tú príležitosť prečítať si novú knižku Básničky pre zdravé očká. Tešila som sa a zároveň bola zvedavá, aká bude. 

    Skúsim pekne po poriadku. Čo považujem za výborné, je vôbec záber skupiny čitateľov, nejde totiž len o detičky s nejakým zrakovým problémom atď. Knižka je perfektná aj ako prostriedok prevencie zdravého zraku u detí a vlastne aj dospelých ;).

    Ani vo sne by mi nenapadlo, že jednotlivé aktivity na cvičenie s očkami sa dajú zhmotniť do milých krátkych i dlhších básničiek s chytľavými rýmami, ktoré doslova sami lezú dieťaťu ľahko do hlavy. Dokonca aj taká bežná detská aktivita ako je vymaľovávanie je tu krásne „zhmotnená“ do rýmujúcich sa veršov, čiže aj z takej na oko fádnej aktivity sa razom stáva pre dieťa zážitok, hra a ešte pritom aj pomáha svojim očkám.

    Za príjemné spestrenie považujem rozprávkové ilustrácie, ktoré veľmi jasno znázorňujú pointu aktivity popísanej v básničke. Sú zrozumiteľné, pestré.

    Spolu 17 uchu lahodiacich básničiek doplnených výstižnými obrázkami je písaných tak krásne a pritom jednoducho, že som si najprv myslela, že kapitola Inštrukcie pre rodičov a učiteľov k jednotlivým aktivitám je vlastne prebytočná. Omyl, opak je pravdou. V inštrukciách ide totiž okrem podrobného a detailného vysvetlenia jednotlivých aktivít vyplývajúcich z textu básničiek, teda akúsi metodiku pre rodiča, učiteľa. Autorka tu zrozumiteľne vysvetľuje, čo vlastne daná aktivita „robí“ s očkami a čo to má za následok. Autorka sem doplnila aj množstvo prospešných tipov a odporúčaní, ktoré sama získala v rámci svojej praxe. Ďalej tu čitateľ nájde zoznamy spolu s návodmi ako si pripraviť jednotlivé rekvizity resp. pomôcky k niektorým aktivitám. Nejedná sa o nič finančne náročné a aj menej zručný rodič to určite so svojim dieťaťom zvládne.

    Sama som mamou a pracujem ako jazyková lektorka v MŠ a vidím v tejto knižke skutočne veľký potenciál pre hravé cvičenie s očkami so svojimi deťmi doma, ako aj ako prostriedku prevencie zdravého zraku v rámci práce s deťmi v zariadeniach ako je napr. MŠ. 

     

    Silvia Diko


  6. Kniha Daniely Maťuchovej Básničky pre zdravé očká  je na našom trhu jedinečným a užitočným pomocníkom pre riešenie mnohých zrakových vád, diagnostikovaných už v rannom veku detí. Práve v tom čase, kedy je cvičenie očí najdôležitejšie je však náročné primäť deti k uvoľnenej a radostnej hre, prostredníctvom ktorej by si očká správne trénovali. Na to, aby sa deti preniesli do skutočne pokojnej atmosféry, v ktorej očká nie sú v napätí, slúži aj rozprávkový svet. Práve ten sa nám otvára každou jednou novou básničkou, ktorá priamo nadväzuje na cvičenie, ktoré je pre rodičov či tých, ktorí s deťmi pracujú, detailne vysvetlené po každej básni. Hravou formou sa tak dostávame do každodenného tréningového procesu, ktorý deti teší a rozvíja nielen ich zrak,  ale prirodzene aj ďalšie dôležité atribúty pre správny detský vývoj (koncentráciu, pamäť, prepájanie hemisfér či jemnú a hrubú motoriku). Kniha sa tak stáva neoceniteľným pomocníkom pre deti so zrakovým postihnutím, ale aj pre všetkých, ktorí túžia zdokonaliť svoj zrak či podporiť rozvoj svojich detí, ale aj seba samých. Verím, že mnohým prinesie nečakaný pokrok a skvelé výsledky na ceste za zlepšením kvality života našich najdrahších naozaj originálnou a hravou formou. Cesta to nie je jednoduchá a vyžaduje si každodenný tréning a je dôležité vnímať perspektívu malých krokov. No ovocie, ktoré so sebou prináša sa stáva pokladom, ktorý mnohokrát výrazne pomôže zmeniť detskú, ale aj našu "dospelácku" osobnosť.

     

    Janka Lakomčíková, moderátorka TV Lux


  7. Na knižku pre deti od Daniely Maťuchovej som netrpezlivo čakala, Keďže som jej veľký obdivovateľ a nadšenec Batesovej metódy zlepšovania zraku. Knižka vôbec nesklamala a predčila všetky moje očakávania. Aktivity na zlepšenie zraku sú vložené do úžasných básničiek, ktoré má asi každý chuť hneď opakovať. Úžasné rýmovačky, ktoré motivujú k jednotlivým aktivitám vo forme hier. A na konci knižky odborné vysvetlenie pre rodičov. I keď túto knižôčku je ťažko porovnávať s predchádzajúcimi dvomi knihami o zlepšovaní zraku od Daniely Maťuchovej, za mňa je asi práve táto posledná TOP. Vrele odporúčam.

     

    Zdenka Palacková


  8. Skvelá knižka sa narodila!!! Kniha, ktorú práve držíte v rukách poteší hneď viacero párov očí. Tie rodičovské, ktorým sa ponúka funkčná pomôcka pri zlepšovaní zraku ich ratolestí pomocou Batesovej metódy. A hlavne tie detské, kde cez dych berúce ilustrácie a krásne tematické básne, im vlastným hravým spôsobom, vkročia na cestu jasnejšieho videnia bez okuliarov. Teda tých dioptrických. 

    Úžasný nápad a perfektné spracovanie predurčuje túto knihu na čestné miesto v mnohých domácich knižniciach. V tej našej určite. 

     

    Veronika Hercegová


  9. O príprave tejto knižky som vedela a úprimne som sa na túto verziu tešila. Cvičenia pre očká v podobe básničiek je krásna, hravá forma ako s deťmi precvičiť neposlušné očká bez ich pocitu, že niečo musia a že to je cvičenie. Básničky sme si spolu prečítali a potom sme spolu s deťmi aktivitu vyskúšali. Hry ich bavili a robili ich s radosťou. Vyrobiť si potrebné pomôcky nie je vôbec náročné, keďže v knižke je časť venovaná aj rodičom, kde sú presné postupy jednotlivých cvičení a návody na zhotovenie pomôcok. S výrobou pomôcok vám radi pomôžu aj deti. Pre ešte lepšie pochopenie aktivít knižka obsahuje krásne ilustrácie, kde deti v magickej rozprávkovej podobe vidia, aké cvičenie ich čaká. Takto formou hry si vedia svoj zrak zlepšiť nielen deti, ale aj ich rodičia. Knižka naozaj do každej rodiny, v ktorej sú okuliare alebo kde je túžba po pohybe očí ako v čase bez mobilných telefónov a displejov."

     

    Zuzana Géčová, Rejoy.sk


  10. Som rada, že môžem ohodnotiť v poradí už 3. knihu autorky - kamarátky, úžasnej a vzdelanej osoby, no hlavne milujúcej matky - Danky. 

    Obsah knihy opäť zaujal a priblížil odborné znalosti a poznatky z oblasti prirodzeného zlepšovania zraku. Ukazuje nielen dospelým ale najmä deťom, ako s jednoduchosťou aplikovať očné cviky. Básničky pútavo a hravo, no hlavne zrozumiteľne popisujú obsah aktivity.  Nenáročné metodiky aplikovateľné prakticky pre kohokoľvek a kdekoľvek sa dajú precvičovať denne. Ilustrácie pekne dopĺňajú texty. Knihu odporúčam skutočne každému, kto si chce chrániť zrak. Jednoducho. Prakticky. A v dnešnej dobe hlavne rýchlo, poctivým krátkym cvičením očí. Vhodná je určite aj ako darček pre (nielen) malých čitateľov. 

    Danka, želám ti pevné zdravie, nadšenie a energiu prepletenú vedomosťami, ktoré dokážeš šíriť do sveta. 

     

    Miša Chovanová


  11. Ďakujem za perfektné zhrnutie prirodzeného zlepšenia zraku, ktoré som začala cvičiť so synom (6 rokov) podľa knihy pre dospelých, takže touto knihou sa posunie náš “výcvik” do vyššieho levelu…konečne kniha, ktorá sa zaoberá zlepšením očiek u detí “iným“ spôsobom a ktorý si určite nájde svojich priaznivcov.

    S autorkou knihy sa poznám osobne, poznám jej životný príbeh a jej fantastický prístup k pacientom! Knihu vrele odporúčam…Ďakujem, Danka

     

    Tatiana B.


  12. Knižka veľmi milá. Básničky u nás zaujali. Praktická časť zasa zaujala mňa. Pre mňa, ktorá mám už tieto techniky trochu preštudované z červenej knižky, to nie je nič nové, ale veľmi praktické. Čiže knihu odporúčam pre rodičov a učiteľov malých detí, ale aj vlastníkom červenej knižky, ako rýchly prehľad a pripomenutie si toho, čo už vieme, ale trochu sme pozabudli. Tu je to veľmi pekne všetko v krátkosti a zrozumiteľne na pár stránkach.

     

    Monika Murániová


  13. Spoločné čítanie knižky Básničky pre zdravé očká je hravá forma, ako naučiť deti so zrakovými problémami cvičenia, ktoré im pomôžu zlepšiť zrak.  

    Deti sa prenesú do fantázie vďaka šikovne vymysleným básničkám a krásnym obrázkom. 

    Úplne prirodzene majú chuť napodobniť hrdinu príbehu a vyskúšať si, či aj im sa podarí čarovné dobrodružstvo, opísané v každej básničke. 

    Napríklad básnička o kúzelnej bráne je tak príťažlivo vykreslená, že môže mať dieťa pocit, že je superhrdina so špeciálnymi schopnosťami, keď sa mu z kartičiek pred očami objaví kúzelná brána a ešte sa aj samé o sebe vymieňajú farby kartičiek. 

    Rodičia dostanú v tejto knižke návod ku každej aktivite, aby vedeli čo najlepšie podporiť svoje dieťa. 

    Autorka priniesla na Slovensko Batesovu metódu a vydala už dve vzdelávacie knihy pre dospelých. 

    Táto knižka je prvou slovenskou knihou pre deti, ktorá sa venuje zlepšovaniu zraku na princípoch Batesovej metódy. 

     

    Michaela Ray - autorka & NLP koučka


  14. Ďakujem za knižočku, ktorá sa mi dostala do rúk. Sú v nej popísané zaujímavé aktivitky - zábavnou a hravou cestou zvládnuteľné cviky na zlepšenie a posilnenie zraku.  

    Pomocou milých jednoduchých básničiek sa detičky ľahšie naučia jednotlivé cviky.  

    Je to pre ne oveľa prijateľnejšia forma ako nútenie do cvičenia. 

    Jednotlivé aktivity sú vysvetlené zrozumiteľným spôsobom. Prajem knižočke veľa veľkých aj malých čitateľov, ktorí vďaka zlepšujúcemu sa zraku zistia, že svet je zrazu zaujímavejší a farebnejší. Toto malé dielko môže byť veľkým pomocníkom všetkým, ktorí sa venujú detským (ale aj "dospeláckym") očkám.

     

    Jana, ortoptická sestra


  15. Na svetlo sveta a svoje miesto na slnku sa derie ďalšia knižka venovaná Batesovej metóde, teda prirodzenému zlepšovaniu zraku. Jej autorka Daniela Maťuchová ma požiadala, či by som k nej nenapísala recenziu, keďže v týchto dňoch (pozn. na prelome apríla a mája 2022) je tomu presne rok, čo sa venujem prirodzenému zlepšovaniu zraku a za ten čas som dosiahla výrazné zlepšenie môjho videnia. Mala som zopár dioptrií do diaľky, z ktorých niečo ubudlo a ešte toho síce dosť zostáva, ale teraz na väčšinu bežných činností okuliare ani kontaktné šošovky vôbec nepotrebujem a napriek tomu vidím veľmi dobre – za istých podmienok dokonca pomerne ostro na prekvapivé vzdialenosti. Naozaj je možné si týmito jednoduchými a hravými aktivitami nielen zlepšiť zrak, ale aj odstrániť celý problém s očami. Skúsila som si to na vlastnej koži a funguje to. To ako mi to zmenilo kvalitu môjho života a celkovo vnieslo do života číru radosť z toho, ako vidím len svojimi očami, sa nedá slovami ani popísať. Priala by som to každému.

     

    Nová knižka „Básničky pre zdravé očká“ je určená tým najmenším, podľa charakteru spracovania by som to odhadla na cca pre 3-7 ročné deti, ktoré majú nejaký problém s očami. Každej aktivite je venovaná milá básnička v detskom štýle sprevádzaná ilustráciou inšpirovanou rozprávkou, či niečím príjemným a pekným pre dieťa, čo dotvára aktivitu v rovine predstavivosti. V druhej časti knihy sú technické opisy aktivít určené dospelým, kde je vysvetlený aj význam každej aktivity a aby dospelí dohliadli na správnosť vykonania aktivity zo strany dieťaťa. Je skvelé, že niečo takéto vzniklo aj pre deti a to podľa môjho názoru hneď z dvoch silných dôvodov, ktoré by som rada vypichla v tejto recenzii:

     

    Za prvé: Malé deti môžu mať problém sa sústrediť na čokoľvek, čo od neho vyžadujú dospelí ako úlohu či povinnosť. Niekedy sa môžu dokonca zatvrdiť a odmietať spoluprácu. Akonáhle zacítia, že niečo musia a nie sú dostatočne motivované alebo to nie je dostatočne zábavné, idú si po svojom a je po cvičení. Chcú sa hrať, zabávať, tešiť sa, radovať, výskať, jednoducho tráviť čas hrou a stále niečo vymýšľať. A práve toto je kľúčový aspekt toho všetkého. Cieľ knižky. Uvoľnenie a zábava. Zbaviť sa stresu a napätia, zbaviť sa toho pocitu, že niečo musíme a nahradiť ho pocitom, že niečo chceme. Keď aj aktivita môže byť hrou alebo pri bežnej hre zároveň vykonávať aktivitu popísanú v básničke, napr. naháňačka pirátov na slnku pri vode, pozerať sa na hladinu vody ako do zrkadla... Už snáď niekedy niekto počul povedať dieťa vetu „Musím sa ísť hrať s kamarátmi, lebo mi to prikázali.“? Alebo že by ho tá náramne zábavná hra unudila alebo nebodaj unavila? :-D Pravdepodobne nie – lebo s uvoľnením a zábavou všetko funguje tak prirodzene, ako má. Cítime sa dobre, uzdravuje sa aj telo. Platí to aj pre dospelých. Len tie deti pre to doslova žijú každú minútu a o to ťažšie znášajú akékoľvek napätie a stres. Keďže ho ešte nevedia ventilovať, všetko sa prejaví ľahšie na ich zdraví a jednou z tých vecí v prípade oslabenia môže byť aj zhoršenie zraku. Sama na sebe pozorujem, že moje ostré záblesky videnia nie sú také úžasné a ostré, keď som unavená, ponáhľam sa, mám viac starostí, keď ma niečo nahnevalo alebo len proste nie som v ten deň vo svojej koži. Prejaví sa to na mojom videní. Stav mysle má veľký vplyv na videnie. Ak by dieťa malo pocit, že robí nejaké povinné cvičenia, tak aktivity jednoducho nebudú fungovať. Preto ich treba „zaobaliť“ do rozprávky, predstavivosti a zábavy. Možno to znie trošku ezotericky, ale nehovorí sa, že oči sú bránou do duše? Ako chceme liečiť oči, keď ignorujeme dušu? O to viac ak je to duša dieťaťa?

     

    Druhý dôvod súvisí s otázkou pochybovačov: „A načo je to všetko dobré? Však dieťa má okuliare a vidí. Malé deti si rýchlo zvyknú na okuliare.“ Nuž to je síce pravda, ale keď si spomeniem na svoje detstvo, som šťastná, že som ho mohla prežiť s dobrým zrakom a bez okuliarov (okuliare som začala potrebovať až od puberty). Teraz budem trochu osobnejšia, ale súvisí to s misiou knižky. V škôlke a prvých ročníkoch školy som mala cca 1-2 spolužiakov /spolužiačky s okuliarmi a pamätám si, že tie deti boli také iné, napr. viac opatrné – pri hre, naháňačke, loptových hrách, rôznych šarvátkach a štuchaniciach, na preliezkach, celkovo pri všetkých tých detských divočinách, ktoré k detstvu patria. Navyše vnímali, že ony majú okuliare a my ostatní nie. A vnímali sme to aj my ostatní. Dávali pozor na svoje okuliare. Buď si ich museli pred hrou odložiť, alebo neboli také rozpustilé. Ak sa im raz stalo, že sa buchli s okuliarmi o pevnú prekážku alebo sa im rozbili pri páde na zem, prípadne im rodičia doma dôrazne povedali, aby si na ne dávali pozor, lebo boli drahé, tak tieto deti boli podvedome menej spontánne pri hrách, čo zase viedlo k narastaniu napätia. Niekedy aj hanby a frustrácie. V prípade poškodenia okuliarov z toho boli dosť nešťastné. Ak sa také dieťa vo vyššom veku zas dopracovalo „k popolníkom“, niektorí zlomyseľní spolužiaci mu to zas dali pocítiť posmeškami. Čo teda je ďalšia rana pre detskú dušičku. Nie, zmysel to určite má – oslobodiť detské očká od okuliarov. Ak dospelým (rodičom, učiteľom) záleží na tom, aby malo dieťa nielen šťastné a veselé detstvo, ale aj šťastnú budúcnosť v dospelom veku. Pri tom sa mi vynorí v mysli moja najlepšia kamarátka. Mala v detstve tupozraké oko (ak si dobre spomínam, 2 dioptrie) a na prvom stupni v škole nosila okuliare, dokonca s okluzorom, zalepené jedno sklo leukoplastom – bolo to také to škaredé káčatko, bola dosť tichá a nesmelá, myslela si, že ju iné deti nemajú rady, lebo je škaredá a stránila sa kolektívu. Oveľa neskôr mi o tom raz hovorila pri nejakej príležitosti, keď sme už boli kamarátky a takmer dospelé. Neubránila sa slzám. Mala vtedy ako dieťa komplexy, sama to predo mnou priznala a príčinou toho boli práve škaredé okuliare, aj keď boli neskôr už bez okluzora. Viem, že ich neznášala. Skamarátili sme sa až na druhom stupni a aj to jej možno pomohlo. Od istého veku (cca 13-14 rokov) ich postupne prestala nosiť, na vysokej škole ich nenosila už vôbec - dnes má normálny zrak a je z nej veľká parádnica, má šťastný život v inej krajine, o čom vždy snívala. Rany zahojené, všetky komplexy zahodené. Je z nej veselá, optimistická, smelá cieľavedomá žena s normálnym sebavedomím, sama precestovala polovicu planéty. Obdivovala som ju a nechápala som, kde sa to v nej vzalo - to zakríknuté malé dievča so škaredými okuliarmi a zrazu taká svetáčka... Nerobila síce Batesovu metódu, vtedy to nikto nepoznal, ale niekedy stačí málo, lebo detský zrak je veľmi pružný a niekedy môže pomôcť aj len prosté odloženie okuliarov. Ak to nie je možné, tak treba skúsiť viac - na aktivity Batesovej metódy reaguje detské oko lepšie ako to dospelácke (a ja viem, že dospelácke oko vie reagovať krásne). Prečo musí dieťa nosiť okuliare, ak existuje spôsob, aby videlo aj bez okuliarov? Čím skôr sa začne, tým lepšie. Len to chce tú správnu formu – a tou môžu byť práve „Básničky pre zdravé očká“. Prajem knižke, nech si nájde to svoje správne dieťa, ktorému pomôže.

     

    Lucia


Táto stránka používa iba základné cookies. Využívaním cookies nedochádza k spracúvaniu osobných údajov podľa GDPR, nezbierajú sa žiadne cookies pre štatistické, marketingové, ani iné účely. Pre viac informácií o cookies kliknite sem.